خبرنگار اعزامی همشهری به مکه مکرمه: برای ایجاد سهولت در انتقال زائران به مشاعر مقدسه، امسال برای نخستین بار حجاج ایرانی نیز مشمول طرح «نقل ترددی» می‌شوند.

حج

مدیرکل بهسازی، آموزش و فناوری سازمان حج اعلام کرد: این طرح از 10 سال پیش با حجاج کشورهای ترکیه، اروپا و آمریکا آغاز شد و در مرحله دوم نیز حجاج کشورهای جنوب‌شرق آسیا را تحت پوشش قرار داد.به گفته سید‌ابوالحسن رضوی، در مرحله سوم این طرح، افزون بر ایران، کشورهای آفریقایی غیر‌عرب نیز می‌توانند از طرح نقل ترددی استفاده کنند. پیش از اجرای این طرح زائران برای انتقال به مشاعر مقدسه ساعت‌ها در ترافیک معطل می‌شدند.

وی اظهار کرد: در طرح نقل ترددی تعدادی اتوبوس طی چند نوبت به‌صورت گردشی اقدام به رفت و برگشت برای جابه‌جایی حجاج بین مکه مکرمه و مشاعر مقدسه می‌کنند و زائران را در مسیرهای اختصاصی و دوطرفه از ایستگاه‌های تعیین شده سوار و به نقطه بعدی منتقل می‌کنند. رضوی گفت: موضوع انتقال حجاج از مکه به مشاعر مقدسه برای انجام مناسک حج در ایام تشریق و بازگرداندن آنان به مکه مکرمه برای تکمیل اعمال، از فعالیت‌های با اهمیت و حیاتی در موسم حج تمتع است.

همچنین امسال با راه‌اندازی آزمایشی قطار مشاعر مقدسه، در هر ساعت 72هزار زائر جا‌به‌‌جا می‌شوند.هر چند که با اجرای طرح نقل ترددی مشکل زائران در انتقال به مشاعر مقدسه حل می‌شود اما مشکل تردد زائران ایرانی در مکه مکرمه حل نشده و حجاج ایرانی در ساعات اوج ترافیک و پس از پایان نماز در مسجد‌الحرام همچنان مشکلاتی دارند.

برای حل این مشکل، اعلام شده که زائران ایرانی بلافاصله پس از پایان نمازها از حرم خارج نشوند و سازمان حج نیز 50ریال سعودی(14هزار تومان) به زائران پرداخت می‌کند تا در چند روز آینده که اتوبوس‌ها سرویس‌دهی ندارند از سایر وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به حرم استفاده کنند.

کد خبر 120285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز